30/08/2022
İşgal güçlerine teslim olmadığınız ve mücadele etmeyi bırakmadığınız için ne kadar teşekkür etsek az. Başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere, bize özgürlüğümüzü armağan eden her birinize saygı ve minnetle…
“Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır. O satıh, bütün vatandır.”
…veya edebi gücü çok daha zayıf olacak olsa bile, ülkemiz için her şeyi değiştiren bu yalın sözün daha da iyi kavranacağı ümidiyle, daha güncel sözcüklerle ifade edecek olursak:
“Savunma hattı yoktur, savunma alanı vardır. O alan, bütün vatandır.”
Bu ölümsüz sözcüklere sahne olan Sakarya Meydan Muharebesi, 1921 yılının Temmuz ayında 100 kilometrelik bir cephe üzerinde 22 gün 22 gece devam etti ve işgalci Yunan devleti yenilerek, savunma durumuna geçmeye zorlanmıştır. Bu savaş, Kurtuluş Savaşımızın son savunma savaşı olmuş, Yunan malubiyetini gören İtalyanlar Anadolu’yu hızla boşaltmıştır. Kısa sürede İngiltere ve Fransa da esir mübadelesi ve barış antlaşmaları imzalamayı kabul etmiştir.
Sakarya Savaşı’yla moral bulan Türk ordusu, 1 yıl sonra, 1922 yılının Ağustos ayında, Mareşal ve Başkomutan Gazi Mustafa Kemal Paşa’nın emriyle, işgal edilmiş topraklarını geri almak üzere taarruza geçmiştir. Amaç, işgalcileri topraklarımızdan tamamen çıkaracak, hızlı ve kesin sonuç verecek bir meydan muharebesi başlatmaktı. Bu mücadelenin bir parçası olarak 30 Ağustos 1922’de, Atatürk’ün bizzat Zafertepe’den idare ettiği Başkomutan Meydan Muharebesi, Yunan ordusunun büyük bir kısmını imha etmeyi başarmış ve bir sonraki ölümsüz sözlerin tarihe geçmesinin önünü açmıştır:
“Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri!”
Büyük zaferin 100. yılı kutlu olsun! ❤️