27/08/2018
Jag väljer inte att skapa webbplatser i PHP och Wordpress i majoriteten av mina uppdrag för att PHP är ett vackert språk, eller ens är en trevlig utvecklingsmiljö. Jag väljer det för att det går snabbt att utveckla i, det låter mig fokusera på det som spelar roll - det användaren integrerar med.
De flesta av mina kunder är ganska små. De vill inte betala för dyra molntjänster och virtuella maskiner, utan sitter fast med sina gamla webbhotell. Och dessa webbhotell har oftast enbart stöd för PHP och MySQL. Så kompatibilitet med nuvarande webbhotell är också en faktor.
Jag tror också att den ständiga strävan på den perfekta teknologin och den vackraste koden närmast är en arbetsskada som i slutändan kostar kunderna mer än det hade behövt göra. Jag skapar mer komplexa projekt, framför allt i NodeJS och .NET, för att lära mig mer och skapa något riktigt utmanande och roligt - men jag ser inte varför kunderna skulle behöva betala mig för att ha roligt. PHP löser uppgiften, och gör det väl.
Wordpress är också ett naturligt val då man får så mycket out of the box. Det är ett alldeles utmärkt CMS och bloggverktyg. Det bästa av allt är att det är så enkelt att även mina kunder kan administrera en site efter att jag är färdig. Jag ser hellre att de ger mig betalt för att lösa något komplicerat än att behöva betala mig för att ändra lite texter och byta ut en bild. Sådant ska bara fungera.