Klurgubben AB

Klurgubben AB Skråmträsk hållbara elektronikverkstad. Tar mig an det mesta i elektronikväg, kan vara allt mel

Husbilssäsongen kickar igång tidigare än vanligt i år!Fick in en EBL-box för nån vecka sen där kunden klagade på att vat...
01/04/2026

Husbilssäsongen kickar igång tidigare än vanligt i år!

Fick in en EBL-box för nån vecka sen där kunden klagade på att vattenpumpen inte ville aktiveras. Plockade fram kopplingsschemat och riggade upp den på bänken. Och vips!
Pumpen startade när jag matade in 12V till den extra ingången från vattenkranarna. Lite annorlunda än de andra jag jobbat med.

Några dagar senare åkte jag ut till kunden för att felsöka husbilen. Efter att ha kopplat in allt igen upptäckte jag en lös jordkabel. Skruvade fast den, vred på kranen och pumpen gick igång.

Båda kranarna fungerar nu perfekt. Vattentanken är dock fortfarande ett litet frågetecken, den läcker ut vatten när kunden försöker fylla upp så den behöver kunden undersöka lite mer innan säsongen börjar.

Nu är äntligen loggan på plats! 😀Skellefteå Tryckeri levererar som vanligt ett bra jobb 👍
26/03/2026

Nu är äntligen loggan på plats! 😀
Skellefteå Tryckeri levererar som vanligt ett bra jobb 👍

Knepig felsökning av en Nissan NV200.Check engine lampan lyser.Diagnostikverktyget säger fel på signalen till spridare 2...
20/03/2026

Knepig felsökning av en Nissan NV200.

Check engine lampan lyser.
Diagnostikverktyget säger fel på signalen till spridare 2
Varit in på tre olika verkstäder men felet består, där dom bytt spridare 2 och 3, 3:an bytt två gånger.
Även motorstyrenheten är bytt en gång på första verkstaden, tredje verkstaden ville även byta den en gång till men går inte att få tag på.
Är även klippt och skarvat ny kabel mellan spridare 2 och motorstyrenhet.

Efter jag gjort ett antal tester så pekar mycket på trasig motorstyrenhet, så nästa steg blir att försöka få upp boxen. Den är rejält tätat med nå epoxiliknande massa så kan bli lite utmanande

Fråga två är ju sen varför i så fall boxen går sönder?

Om det är nån som undrar över vad som ligger på taket så är det en rulle med plastverktyg för att ta bort plastdetaljer på bilar. Ligger bara där för att böja ner antennen, för annars fastnar den i skenan på takskjutporten när jag backar ut bilen 😊

Nu har jag äntligen uppdaterat hemsidan med dom nya kurserna! Gå in klurgubben.se/kurser och läs mer om vad jag erbjuder...
25/02/2026

Nu har jag äntligen uppdaterat hemsidan med dom nya kurserna!

Gå in klurgubben.se/kurser och läs mer om vad jag erbjuder.

Skicka sen in en kursförfrågan om ni är intresserad.

*) Alla priser är exkl moms och beräknat på att jobbet utförs hos er i Skellefteå centrum, är ni utanför centrum så tillkommer eventuell reseersättning. Ska jag boka lokal så tillkommer också den kostnaden. Paketen kan sättas ihop till:

Service på instrumentpaneler är ett återkommande jobb. Dessa tre var till en Volvo L60, Fiat Hitachi W-110 och en Massey...
12/02/2026

Service på instrumentpaneler är ett återkommande jobb.
Dessa tre var till en Volvo L60, Fiat Hitachi W-110 och en Massey-Fergusson 6455.
Vanligaste felen verkar vara sprickor i lödningarna på kontakten och trasiga lampor. Fergusson panelen verkar ofta behöva byta en skärm för det har jag gjort flertalet gånger.

Alternativkostnad:
Köpa renoverad instrumentpanel till Volvo L60 på Ebay: kring 35 000 kr.
Köpa begagnad instrumentpanel till MF 6455: kring 10 000 - 15 000 kr, om du hittar rätt någonstans ute i världen.
Hittade ingen alls till Fiaten.

Anlita Klurgubbe:
Runda slängar 2000 -4000 kr styck, ex moms för dessa tre jobb, kan självklart variera beroende på jobbet.

Har ni nån instrumentpanel som krånglar? Fyll i formuläret på hemsidan www.klurgubben.se så hör jag av mig.

När felet inte sitter där man tror…Fick i uppdrag att felsöka en temperaturkontrollbox från en Volvo L50E. Den styr vatt...
27/01/2026

När felet inte sitter där man tror…

Fick i uppdrag att felsöka en temperaturkontrollbox från en Volvo L50E. Den styr vattenventilen i klimatanläggningen men ventilen öppnade aldrig.
Boxen såg helt frisk ut, så dagen efter åkte jag ut till kunden.
Ganska snabbt kunde jag konstatera att säkringen till vattenventilen var trasig.
Bytte säkring → slog på tändningen → mätte vid ventilen… ingen spänning.
Kollade säkringen igen → trasig igen.
Okej… kopplade bort både temperaturbox och ventil, ny säkring, test igen → pang, trasig ännu en gång.

Dags att läsa servicemanualen lite noggrannare. Där dök ledtråden upp, samma säkring matar även den automatiska smörjpumpen.
Kopplade ur pumpen, ny säkring, test → säkringen höll och temperaturboxen kunde nu reglera vattenventilen helt korrekt.
Vi plockade isär smörjpumpen och hittade boven: en trasig varistor.
Pump och ventil testades och fungerade som de skulle, så en ny varistor beställdes.
Kunden hämtade kortet och jag har inte hört ett enda klagomål sen dess, så det får man tolka som fullträff. 👍

Alternativkostnaden?
* Ny temperaturbox: troligen flera tusen – helt i onödan
* Nytt kort till smörjpumpen: ca 20 000 kr
* Helt ny pumpenhet: ca 29 000 kr
Gissningsvis hade en servicetekniker föreslagit något av dessa alternativ istället för att laga kortet.

Facit:
Anlita klurgubbe från Skråmträsk
* Mindre än 10 000 kr
* Tog lite drygt en vecka pga väntan på ny varistor
* Maskinen igång igen utan onödiga delar bytta
Ibland lönar det sig att felsöka – på riktigt. 👌

Stort tack till Marcus och gänget på Komab Industriteknik, ni har verkligen väckt en ny affärsgren som känns riktigt spä...
12/01/2026

Stort tack till Marcus och gänget på Komab Industriteknik, ni har verkligen väckt en ny affärsgren som känns riktigt spännande!

Marcus hörde av sig strax före jul och frågade om jag kunde hålla en 2-timmars workshop i felsökning och lödning. Det var inget jag ens hade funderat på tidigare, men trots det blev han inte avskräckt. Efter lite betänketid från min sida tackade jag ja.

I fredags eftermiddag var det dags. Som vanligt glömde jag ta bilder 😅 men workshopen gick riktigt bra. Jag körde en kort genomgång av vanliga fel på komponenter och kretskort, följt av praktiskt arbete med felsökning och lödning. Lite ostrukturerat, det erkänner jag men för att vara första gången blev det ändå 4 av 5 i snitt i betyg. Jag fick dessutom väldigt bra och konstruktiv feedback, som jag helt håller med om.
Det betyder förbättringar till nästa gång, för det blir fler workshops, det här var helt enkelt för roligt!

Nya upplägget

Istället för att trycka in allt på 2 timmar erbjuder jag nu separata 2-timmarspaket som kan kombineras:
🔧 Prova på att löda
Lär er att löda bort och löda fast både hålmonterade och ytmonterade komponenter med avlödningsstation, lödstation och varmluft.
📚 Föreläsning
Vanliga fel på kort och komponenter, samt tips & trix för effektivare felsökning.
🔍 Praktisk felsökning
Felsök med hjälp av multimeter och oscilloskop, lär er “läsa kortet”, samt var och hur man matar in spänning på ett kretskort.

Workshopsen kan sättas ihop till:
Halvdag (2 workshops)
Heldag (alla 3 workshops)
Workhopen hålls hos er eller i en bokad lokal i stan, som är lämplig för ändamålet.

Vem har nytta av detta?

Alla företag i Skellefteå som har personal som kan stöta på trasig elektronik – alltså i princip de flesta. Perfekt som en lärorik afterwork där ni samtidigt får grunderna i felsökning och/eller lödteknik.

Intresserad? Skicka ett meddelande eller maila till [email protected]

22/12/2025
Nu har jag haft min nya skåpbil i ett par dagar å jag tror det här kommer bli riktigt bra! Kommer bli ett kul projekt at...
17/12/2025

Nu har jag haft min nya skåpbil i ett par dagar å jag tror det här kommer bli riktigt bra!

Kommer bli ett kul projekt att under vintern inreda den och förvandla den till en mobil verkstad.
Jag som alltid tycker att det är bättre att ha för mycket grejer med mig än för lite, så innebär det också alltid en massa kånkande på grejer ut och sen in igen, varje gång jag ska ut på kundjobb. Å sen har jag nog förbaskat inte tagit med nån viktig grej som jag inte tänkte på att jag kunde behöva...

Majoriteten av jobben kommer även fortsättningsvis att ske här hemma i verkstaden men möjligheten att få med sig en ordentlig mobil verkstad ut till kunder, där jag kommer att kunna felsöka under mikroskop och göra enklare reparationer av kretskort direkt på plats kommer underlätta för både mig och kunden.

Klar helst igår...!En nätdel som var trasig gjorde att en hel avdelning på en fabrik stod still.Fick in den på måndagen,...
09/12/2025

Klar helst igår...!

En nätdel som var trasig gjorde att en hel avdelning på en fabrik stod still.
Fick in den på måndagen, kunde konstatera av att bara höra hur den lät att här har vi nog en trasig kondensator. Efter lite felsökning visade det sig stämma, elektrolytkondensatorn till PWM-kretsen hade tackat för sig. Ett snabbt byte senare var nätdelen igång igen.

Kunden kunde hämta den redan på tisdag förmiddag och produktionen rullade vidare!

Det är inte bara att plocka ut en box nuförtiden… 😅På den här Mercedesen ska boxen (som bland annat styr vindrutetorkare...
03/12/2025

Det är inte bara att plocka ut en box nuförtiden… 😅

På den här Mercedesen ska boxen (som bland annat styr vindrutetorkaren) enligt ”sägen” sitta under passagerarstolen, bredvid batteriet.
Låter det enkelt? Nja.

Först måste stolen bort och bara att få loss det elektriska nackstödet är ett äventyr i sig. Sen väntar resten av stolen… och därefter batteriet, plus flera lager matta gömd under halva bilens plastinredning. Eventuellt måste baksätet ut också. Vi får se.
Fortsättning följer…

--------------
Hjälper företag med deras elektronikproblem, tar mig gärna en kik på det mesta. Använd formuläret på hemsidan www.klurgubben.se, så hör jag av mig.

Adress

Västra Skråmträsk 35
Skellefteå
93196

Öppettider

Måndag 08:00 - 18:00
Tisdag 08:00 - 18:00
Onsdag 08:00 - 18:00
Torsdag 08:00 - 18:00
Fredag 08:00 - 17:00

Telefon

+46702584409

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Klurgubben AB postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Klurgubben AB:

Dela