12/01/2026
Stort tack till Marcus och gänget på Komab Industriteknik, ni har verkligen väckt en ny affärsgren som känns riktigt spännande!
Marcus hörde av sig strax före jul och frågade om jag kunde hålla en 2-timmars workshop i felsökning och lödning. Det var inget jag ens hade funderat på tidigare, men trots det blev han inte avskräckt. Efter lite betänketid från min sida tackade jag ja.
I fredags eftermiddag var det dags. Som vanligt glömde jag ta bilder 😅 men workshopen gick riktigt bra. Jag körde en kort genomgång av vanliga fel på komponenter och kretskort, följt av praktiskt arbete med felsökning och lödning. Lite ostrukturerat, det erkänner jag men för att vara första gången blev det ändå 4 av 5 i snitt i betyg. Jag fick dessutom väldigt bra och konstruktiv feedback, som jag helt håller med om.
Det betyder förbättringar till nästa gång, för det blir fler workshops, det här var helt enkelt för roligt!
Nya upplägget
Istället för att trycka in allt på 2 timmar erbjuder jag nu separata 2-timmarspaket som kan kombineras:
🔧 Prova på att löda
Lär er att löda bort och löda fast både hålmonterade och ytmonterade komponenter med avlödningsstation, lödstation och varmluft.
📚 Föreläsning
Vanliga fel på kort och komponenter, samt tips & trix för effektivare felsökning.
🔍 Praktisk felsökning
Felsök med hjälp av multimeter och oscilloskop, lär er “läsa kortet”, samt var och hur man matar in spänning på ett kretskort.
Workshopsen kan sättas ihop till:
Halvdag (2 workshops)
Heldag (alla 3 workshops)
Workhopen hålls hos er eller i en bokad lokal i stan, som är lämplig för ändamålet.
Vem har nytta av detta?
Alla företag i Skellefteå som har personal som kan stöta på trasig elektronik – alltså i princip de flesta. Perfekt som en lärorik afterwork där ni samtidigt får grunderna i felsökning och/eller lödteknik.
Intresserad? Skicka ett meddelande eller maila till [email protected]