11/03/2026
Ibland är IT-problem mer logiska än mystiska.
Häromdagen var jag hos en kund där flera enheter inte ville fungera som de skulle via Wi-Fi. TV:n hittade inte nätverket och vissa andra enheter ville inte ansluta sig alls.
Efter en stunds felsökning började bilden klarna.
Routern var inställd på Wi-Fi 7 och säkerheten på WPA3 – alltså de senaste standarderna.
Problemet var bara att några av enheterna i hemmet var lite äldre och inte riktigt hängde med i utvecklingen.
Resultatet blev att vissa enheter helt enkelt inte kunde se nätverket eller ansluta sig.
Det är en ganska vanlig situation jag stöter på:
Ny teknik möter äldre prylar – och kommunikationen fungerar inte riktigt.
Ofta krävs det bara lite analys och justeringar för att få allt att fungera igen.
Det är också det som gör jobbet roligt , att hitta orsaken till felet, åtgärda det och se en glad kund