31/03/2017
Er schijnt binnen het tolkenveld nogal wat verwarring te zijn hoe om te gaan met te late betalingen.
Er zijn 2 opties:
1) particulieren
2) bedrijven (waaronder ook het UWV valt)
Even alleen over 2): aangezien dit het meest voorkomende is voor tolken.
- je bent hier NIET wettelijk verplicht om een herinnering (of meerdere) te sturen !
- pas als de originele rekening betaald is kan je de Wettelijke Rente berekenen. Dit omdat dit per aantal dagen dat te laat betaald wordt berekend wordt. Je KAN dit dus ook pas uitrekenen ALS er daadwerkelijk betaald is!!
Wettelijk kan je ook INCASSOkosten berekenen. Dit is afhankelijk van het bedrag wat op de originele factuur staat, maar met een MINIMUM van 40€. Hierover zegt de wet wat je exact mag rekenen. Dit is afhankelijk van het bedrag en is gestaffeld.
Over beide bedragen (wettelijke rente en incassokosten) mag je GEEN btw berekenen.
Als deze (WR) factuur te laat betaald wordt, mag je NIET nogmaals een wettelijke rente en incassokosten berekenen.
Binnen Tolk-Factuur wordt met alle regels hieromtrend al rekening gehouden.
Dit betekend dat als binnen het programma aangegeven wordt dat een factuur betaald is EN dat als deze factuur buiten de wettelijke betalingstermijn is, je direct zelf door middel van een druk op een knop een wettelijke rente en incassokosten factuur aan kan maken met de juiste wettelijke bedragen.
Het zou je kunnen verbazen hoeveel dit (als het uwv zo blijft doorgaan) op kan leveren.
Want de rente die je krijgt is veeeeeel hoger dan je nu op je spaarrekening krijgt.......