06/10/2022
Om precies 15 uur, op vrijdagmiddag 23 september, zou de brug opengaan en het Wibautotisme in haar volle glorie uitrollen, precies zoals veertig jaar geleden. Zo hadden we dat afgesproken met Waternet, met de afdeling Communicatie, met diverse brugwachters en met al onze vrienden die waren gekomen om deze historische herhaling mee te maken.
En toen was het 15 uur, en was er geen brugwachter… Had hij het te druk met andere bruggen? Was hij ons vergeten? Met deze jongen hadden we niet eerder kennisgemaakt. We belden naar het telefoonnummer dat op een bordje aan de brug hangt. Geen antwoord. We belden het Waterhoofd: voicemail.
Gelukkig waren Monica de Ioanni en David Yates er wel, twee dansers uit Edinburgh, die zich al improviserend uitleefden in de ruimte van de M.S. Vaz Diasbrug. En het koor, klaar voor de flash mob, verscholen bij De Dokwerker, kon zich in alle rust moed inzingen, wachtend op de bellen van de brug.
Te water kwam kapitein Yusuf van Rederij Lampedusa in een kleine, blauw met gele sloep aanvaren en kon gewoon onder de brug door. Hij nodigde de illegalen, die zich op de kade verbaasden, uit aan boord te komen. Nee bedankt. Slechte ervaring?
De loze wip kwam er uiteindelijk toch, 15 minuten later dan gepland, dankzij de mediagenieke brugwachter Elles. En dankzij Zwaan, een nicht van Kristian Kanstadt. Zij had een vriendin gebeld en die had bij een andere brug het juiste telefoonnummer gevonden. En toen was Elles opgeroepen, terwijl ze net gefilmd werd door het promoteam van Waternet. Dus ze was op alles voorbereid.
Aansluitend wandelden we naar de Stopera, waar we vergeefs probeerden een kunstwerk aan te bieden, om toe te voegen aan de collectie. Daar komen we later op terug, want de kunstcommissie was er niet.
Het Vrij Paleis aan de Paleisstraat opende om exact 17 uur haar deuren voor de vernissage van de expositie met grafische kunsten van Karim Hashem.
De openingsrede werd meedogenloos uitgesproken door AK Bouwman, bekend van de Staatskrant en Radio Patapoe Serieus Je Maintiendrai. Waarna Kristian Kanstadt opstond en vlamde dat het een aard had.
Om precies 3 uur, vrijdagmiddag 23 september, zou de brug opengaan en het Wibautotisme in haar volle glorie uitrollen, precies zoals veertig jaar geleden. Zo hadden we dat dat afgesproken met Waternet, met persvoorlichter Sacha Elzinga, met diverse brugwachters en met al onze vrienden die waren geko...