AzmanX

AzmanX Tutorial, tips, ideas, videos, excel, powerpoint travelling

14/08/2026

Bila dah buat e-invoice kat myinvois portal ni, takde la susah mana pun. In fact, if you need immediate help, just chat kat portal lhdn.

Cuma the downside of this method, kalau banyak invoice nak issue, memang pengsan 😭

09/08/2026

Good night sleep with oyen the cat

Internet aku ni dah 4 tahun contract tamat, time contract tamat tu depa ada call, katanya nk upgrade modem tp akan exten...
08/08/2026

Internet aku ni dah 4 tahun contract tamat, time contract tamat tu depa ada call, katanya nk upgrade modem tp akan extend contract lg 2 tahun, kenapa aku nk kena sacrifice lg 2 tahun terikat dgn contract? Kalo tetiba nk kene terminate dlm masa 2 tahun tu sbb nk pindah pastu xde line kat tmpt baru, xpasal2 kena byr penalty

Ni depa offer lg sekali, mesti sbb nk pegang customer kan? 😏

Meow meow mesti s**a ni
07/08/2026

Meow meow mesti s**a ni

06/08/2026

Aku pernah dapat call dari TNB, katanya aku ada akaun TNB tertunggak. Call ni sangat pelik sebab org TNB pun kerja hari Ahad ke? Ajaib betul hahaha... aku pun rasa sangat impressed, yela GLC kan, rajin pulak staffnya call hari Ahad, lepas tu call pulak dari handphone haha.

So bermula la episod scam TNB

Caller (pompuan melayu): Selamat tengah hari encik dot dot dot, saya call dari TNB

Aku: Ya, nak apa? 🀣🀣 (dalam hati: call hari Ahad, org sibuk nak golek2 kat rumah, kau sibuk nak scam)

Caller: Kami sedang buat semakan berkenaan akaun TNB encik di Pahang.

Aku: Akaun TNB di Pahang? bila masa saya duduk Pahang? 🧐

Caller: Ya, akaun TNB encik di Pahang, alamat dot dot dot, ini alamat encik kan?

Aku: (Dalam hati: tak pernah pulak dengar alamat ni, bila masa aku pindah ke Pahang? Confirm scam... better aku scam dia balik). Ye kot, so kenapa dengan akaun tu?

Caller: Akaun encik di Pahang ni sekarang ada tunggakan. Jadi kami perlu buat pengesahan dahulu sebelum meneruskan panggilan ya.

Aku: OK!

Caller: Boleh berikan nama penuh encik?

Aku: Kau yang call aku, kenapa aku pulak kene bagi nama penuh? Tak nampak dalam sistem ke? (Btw: masa ni, aku tgh bukak myTNB untuk cek betul ke aku ada akaun lain selain rumah aku kat Selangor ni, yang aku tau hanya ada 1 akaun TNB je dah 6 tahun dah pun).

Caller: Kami perlukan encik untuk menyebut nama encik dengan penuh untuk pengesahan.

Aku: Saya tak de nama. Hahahahaha πŸ˜†πŸ˜

Caller: Takpe encik, kalau begitu saya akan buat pengesahan nama encik ya, nama encik dot dot dot bin dot dot. Betul ke?

Aku: (Dalam hati: Seriously dia sebut nama penuh aku siap bin lagi) Ye kot kalau itu yang ada dalam sistem. 😏

Caller: Ok encik, terima kasih atas pengesahan, boleh encik baca nombor IC encik?

Aku: Dalam sistem kan ada, tak nampak ke?

Caller: Kami perlu meminta encik untuk membaca nombor IC encik untuk pengesahan.

Aku: Tak penting pun nak sah2 ni haha

Caller: Tak pa encik, saya akan bacakan nombor IC encik, ######-xx-###x, betul ke?

Aku: (Dalam hati: Omg, that was exactly my IC number, mcm mana dia boleh tau? but combination alamat Pahang tu pun aku tak pernah dengar, seriously??? Tak pe, kita teruskan sesi scam ni) Ye betul lah kot kalau itu yang kau nampak dalam sistem, takkan lain pulak kan? 😏

Caller: Ok encik, terima kasih atas pengesahan. Sekarang ni akaun TNB encik di Pahang ada tunggakan RM### (aku dah lupa berapa amaun ni sbb tgh fokus untuk scam dia balik haha). Sekiranya encik gagal bayar, encik akan dipenjarakan.

Aku: Ye la tu, penjara mana nak check in nanti? Hahahaha

Caller: Encik juga ada akaun TNB lain kan?

Aku: (Dalam hati: yang Pahang ni pun aku tak pernah tau, tiba2 ada akaun TNB lain?) Aaah betul ada, apa yang kau nampak dalam sistem tu, tu la akaunnya, cuba baca, aku nak dengar. (Btw: aku hanya ada 1 akaun TNB atas nama aku untuk rumah yang aku beli di Selangor, so aku nak dengar dia sebut address rumah aku yg valid).

Caller: Encik ada rumah di Damansara alamat dot dot dot, encik juga ada rumah di Hulu Langat alamat dot dot dot, encik juga ada rumah di Bangsar alamat dot dot dot, rumah lain yang encik ada di Bandar Sunway alamat dot dot dot. Betul ke encik?

Aku: (Dalam hati: What the fish!!!!! Alamat2 yang dia baca memang exactly alamat2 rumah sewa yang aku pernah tinggal sejak 2007 guys, what's happening?? 😱 Mcm mana scammer ni blh tau alamat2 ni? Yes, of course aku pernah register alamat2 ni untuk apply credit card, buat loan kereta, apply loan rumah, tukar kerja pun aku pernah update employer on my current address. So how they know my addresses? Waktu ni aku sgt2 risau sbb aku nak je dengar dia sebut address rumah yang aku beli pada tahun 2017, tapi dia tak sebut langsung, maksudnya dia hanya ada part of aku punya info which aku tak tau dari mana dia dapat, bank? BNM? LHDN? etc?). Entah, betul la kot kalau dah tulis dalam sistem. So nak buat apa dengan alamat2 tu?

Caller: Alamat2 yang saya sebutkan tadi juga ada akaun TNB ya encik.

Aku: So nak buat apa dengan akaun2 TNB tu?

Caller: Ada tunggakan bil untuk alamat2 berkenaan, encik perlu buat bayaran secepat mungkin. Jika gagal, pihak kami akan keluarkan waran tangkap.

Aku: Datang la tangkap, ada aku kisah. Alamat rumah sebenar aku pun kau tak tau, nak hantar waran tangkap ke mana? neraka? 🀣🀣🀣

The call was disconnected by the scammer instantly guys..

To be honest, scam call ni lebih kurang dah 7 bulan berlalu, tapi sampai harini aku masih tak nampak sebarang surat, panggilan rasmi atau emel dari TNB berkenaan akaun tertunggak aku.

Harap2 lepas ni mana2 scammer, please la buat homework dulu sblm call, at least jangan tunjukkan yang korang adalah scammer. Try again ya!!

05/08/2026

Bestnya bulan ni ada cuti 2 hari kan? 25 & 31. Korang mesti ambik cuti dari 24-31 kan kan kan? πŸ˜‘

Dah plan ke nak bercuti ke mana? πŸ€”πŸ€”

Pakai ni lagi mudah kan?
03/08/2026

Pakai ni lagi mudah kan?

02/08/2026

Oyen buat apa harini

Lebat sgt hujan harini sampaikan kolam ni pun dh nk full
01/08/2026

Lebat sgt hujan harini sampaikan kolam ni pun dh nk full

Sesuai utk musim hujan ni
29/07/2026

Sesuai utk musim hujan ni

Address

Shah Alam

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when AzmanX posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to AzmanX:

Shortcuts

Share