28/08/2026
โJoin kelas ni boleh terus pandai ke? Dah boleh buat bisnes servis repair phone ke?โ
Soalan macamni selalu sangat kami dapat. Tapi sebelum saya jawab, saya nak korang faham dulu pasal bidang repair phone ni.
Untuk nak jadi technician smartphone, dia ada proses dan journey dia. Ibarat macam kita mula-mula belajar menulis dulu. 1st time pegang pensil mesti kekok, tulis pun tak cantik. Tapi bila selalu buat, tangan jadi makin steady.
Repair phone pun begitu. Dalam kelas, cikgu ajar โkenal & cara handleโ dengan betul iaitu Asas & prosedur troubleshooting, kenal komponen, kenal tools dan cara handle tools. Yang 1st time pegang mesti kekok.
Tapi atleast dia dah tahu cara nak buat, cara nak handle. Tinggal lagi dia kene training banyak kali untuk cekapkan lagi skill dia.
So kelas ni sebenarnya sebagai guidance & trial untuk digunakan masa handle real case nanti. Untuk nak cekapkan skill tu kena kerap training. Semakin banyak training, semakin cekap la kita.
So jawapan untuk soalan tadi ialah BOLEH!
Cumanya mungkin kerjanya masih slow, tak berapa cekap dan mungkin kurang kemas lagi. Tapi atleast dia dah berani untuk buat dan itu memang proses yang dia kena lalui.
Tapi jangan risau, student2 tak akan dibiarkan keseorangan lepas kelas. Mereka akan dimasukkan dalam group komuniti technician smartphone malaysia untuk pembelajaran berterusan.
Nak tahu atau tanya lebih detail boleh terus wasap kami. Klik je ๐๐ป
https://qubiztechacademy.wasap.my