07/08/2026
Aku tahu, ramai followers aku tak kenal siapa Budak 46. Kenapa Amir menangis jumpa dia. Apa yang terjadi hingga tiba-tiba ramai bercerita pasal Ammar atau Budak 46 ni.
Maklumlah, followers aku majoriti usia 30 tahun dan ke atas. Kebanyakan mereka tak layan sangat Tiktok atau podcast. Mereka jenis s**a membaca di Facebook je.
So sebagai penulis tegar di FB, aku ceritakan tentang Budak 46.
Budak 46 ni adalah Tiktokers. Tak famous mana pun. Video dia dulu, nak dapat 100 like pun payah.
Namun dia sangat gigih upload video tarian slowmo dan cuba hiburkan netizen melalui video selain buat affiliate juga.
Ada tarian slow mo dia viral hingga Dato Siti Nurhaliza pun pernah tiru.
Netizen terhibur. Namun ramai juga yang hina dia dan kecam dia. Dia dijadikan bahan lawak jenaka. Komen netizen memang kejam weh. Ada gelarkan dia tak siuman, budak bodoh, gila perhatian.
Namun Budak 46 tak membalas. Dia teruskan saja buat content seperti biasa. Dia abaikan setiap cemuhan dan kata nista orang.
Tapi masih... Masih dia tak popular. View rendah, komen kecam banyak.
Hinggalah minggu lepas...
Adik perempuan dia tunjukkan video dengan caption 'Dia abang saya'. Video itu memaparkan Budak 46 sedang pegang bahu adiknya semasa berjalan.
Masa ni semua orang tertanya-tanya, kenapa jadi begitu.
Akhirnya cerita sebenar terbongkar jua. Rupanya Budak 46 mengidap penyakit Retinitis Pigmentosa sejak usia 4 tahun lagi. Penyakit ini buatkan mata dia makin kabur dan tak nampak dari masa ke masa.
Dulu sekadar rabun, tapi masih boleh bergerak sendiri. Sekarang makin teruk, dia terpaksa bergantung pada orang lain untuk ke mana-mana.
Tak pernah dia ceritakan untuk menagih simpati orang selama ini. Dalam video, dia ceria macam biasa. Melayan peminat yang kecam dia dengan senyuman. Dia tak pernah tunjuk kat dunia yang dia sebenarnya sedang sakit. Dan sakitnya itu makin teruk dari masa ke semasa.
Tularnya video adiknya itu, baru bocor segala rahsia. Ribuan netizen membanjiri post-post dia, minta ampun dan maaf kerana pernah kecam, hina, kutuk dia.
Tapi Budak 46 tetap tenang macam biasa. Dia kata, tak perlu minta maaf. Dia tak pernah letak dalam hati apa jua kata nista netizen.
Lepas tu ramai minta nombor akaun dan QR. Pakat nak sumbang belaka. Sekali lagi respon Budak 46 mengejutkan ramai,
"Tak payah minta QR dan nombor akaun. Tak payah sumbang kepada saya. Saya masih buat affiliate Tiktok. Selagi masih boleh usaha, saya takkan meminta-minta"
Allahu Ammar. Tabik dua tangan kat kamu π«‘
Kamu ada peluang besar nak buat duit mudah. Kisah kesusahan kamu sedang tular di mana-mana. Setakat nak dapatkan berpuluh ribu atau mungkin ratus ribu dalam masa 2-3 hari tu, mudah sangat.
Namun kamu tolak!
Kamu ada prinsip. Kamu ada maruah dan harga diri yang tidak mampu dibeli oleh sesiapa.
Jarang-jarang boleh jumpa orang seperti ini. Peluang depan mata terhidang nak dapat duit mudah, dia tolak. Masya'Allah. Hebatnya anak muda ini.
Kawan-kawan, pakat support Ammar ya. Cari je acc Tiktok nama 'Budak46'. Ada video-video dia buat affiliate, jual barang, supportlah ya.
Terima kasih dik bagi inspirasi pada rakyat Malaysia. Semoga rezeki Ammar mengalir tanpa henti bak air zam-zam.
Dan semoga ada keajaiban dan penyakit itu boleh sembuh sepenuhnya.
Sekian melaporkan untuk kawan-kawan FB yang s**a membaca artikel aku dan jarang tonton video isu semasa.
copy paste.