10/08/2026
SEGAN KITA BILA PESERTA P**A YANG BERIA NAK BELANJA KITA KOPI
Cerita semalam masa kelas Mastering IT Networking Fundamental (MNF)
Niat awal kami dari Jalur Data memang nak belanja semua peserta kopi The Coffee Bean & Tea Leaf, kat Bawah office waktu rehat petang. Nak bagi mereka fresh balik bila nak masuk sesi hands-on practical lab.
Tapi bila dah sampai depan kaunter, tiba-tiba peserta kita, Tuan Alif,. Kata dia nak bayar. Berkeras tu... cakap nak bayar.
Tuan Alif:Coffe ni Saya bayar.
Saya : Eh Tuan Alif! Jangan macam tu, harini memang dah masuk pakej, kami yang akan belanja, Biar saya bayar."
Tuan Alif:"Takpe Tuan Hanif, biar saya belanja kawan-kawan kelas ni. Moga-moga berkat lagi ilmu networking yang saya dapat harini!"
Saya:(Segan bercampur terharu) "Aduhh... Tuan Alif ni beria sangat ni. Segan betul saya!"
Tuan Alif: "Ikhlas Tuan! Doakan saya faham "ilmu networking" ni sampai lancar.
Aduhai, mulia betul hati sabahat kita ni, Tuan Alif. Moga Allah melipatgandakan rezeki beliau dan permudahkan segala urusan pembelajaran ilmu IT beliau!.
Beliau ni pun bukan kaleng-kaleng, hanya cert IT je yang belum ada. Cert lain, bersepah-sepah. 1 tahun, 1 cert target beliau. Dia juga seorang trainer yang terlibat dengan CIDB dan SKM tahap 2. Bukan biashe-biashe..
Disebabkan "kebaikan terlampau" Tuan Alif semalam, kami kat Jalur Data dah capai satu keputusan:
Kita janji akan buka satu lagi sesi khas macam ni nanti! Dan kali ni, kami akan bayar kopi on behalf Tuan Alif untuk peserta sesi baru tu nanti, supaya pahala jariah Tuan Alif mengalir lagi banyak dan berterusan!
Terima kasih Tuan Alif dan sahabat kita yang tak kurang hebatnya tuan Uwais Al Qarni. Serius nama pun dah hebat. Kerja pun kat syarikat telekomunikasi yang hebat. Tapi sanggup lagi datang cari ilmu kat sini. Memang sesi yang menyerokokkan semalam. Korang mmg terbaik!
Best.. banyak engagement. Banyak soalan dan bertukar-tukar ilmu. Banyak juga saya belajar semalam.