07/09/2023
Chatbot, uhka vai mahdollisuus?
Markkinoilla on tarjolla useita Chatbot-sovelluksia, m***a yksikään niistä ei toimi, mikäli asiakkaiden tarpeita ei ensin tunneta. Toki bottien toteutuksissa on huomattavia eroja ja varsinkin niiden koulutuksen helppoudessa tai vaikeudessa.
Kun minulta kysyttiin, että miksi edustamani yhtiö ei tuota Chatbottia niin vastasin, että miksi ihmeessä sellaisen riesan tekisimme, kun eihän niistä ole kuin huonoja kokemuksia?
Annoin kuintenkin periksi ja sanoin, että me katsomme mitä voimme tehdä, m***a samanlaista kuraa mitä markkinoilla jo on, niin emme lähde tekemään.
Aloin työstämään ajatusta ja sitä, että mitä kaikkea sen botin pitää pystyä tekemään. Vaatimuksia alkoi kerääntymään ja annoin vihdoin koodareillemme luvan aloittaa työt. Tärkeimpinä vaatimuksina pidin tekoälyn hyödyntämistä, täysin rajatonta sisällön käyttämistä sekä helppokäyttöisyyttä. Rajattomalla sisällöllä tarkoitin sitä, että botti mm. pystyy tekstin lisäksi esittämään asiansa kuvin, videoin, liitetiedostoin ja livestreamuksen välityksellä.
Ehdoton edellytys meidän botille oli myös se, että botin pitää ymmärtää sille syötetyn tekstin kokonaisuutta, eikä etsiä vain avainsanoja. Vaatimuksena oli myös reaaliaikainen monitorointi, josta näkee heti miten hyvin tai huonosti botti selviää sille annetusta tehtävästään. Toki ehdoton vaatimus oli myös se, että jos ja kun aivan varmasti tulee eteen sellainen tilanne, että botti ei osaa vastata, niin sen kouluttaminen pitää olla yksinkertaista ja nopeaa. Samaa virhettä botti ei saa tehdä kerta toisensa jälkeen.
Sitten tuli se päivä kun koodarimme ilmoitti minulle, että nyt voin testata ensimmäisen kerran meidän bottia. Olin toki läpeeni asti skeptinen kun testauksen aloitin. Tein testeja sillä mielellä, että "tätä et ainakaan osaa tehdä"! Siinä testatessa meni useita tunteja ja aloin pikku hiljaa ymmärtämään, että tässä Esa vs. botti, minulle olisi vain hopeaa tarjolla.
Toki löysin jotain parannettavaa käytettävyydessä, m***a ymmärsin kuintenkin sen, että olemme jotain merkittävää saaneet aikaiseksikin.
Tällä hetkellä haaste onkin saada ne asiakkaat kokeilemaan toimivaa ratkaisua, jotka ovat aikaisemmin ottaneet osumaa huonosti toimivista ratkaisuista. Se on kyllä täysin ymmärrettävää, kun ei itsellänikään ollut yhtään positiivista kokemusta boteista. Positiivisimmat omat kokemukseni olivat niitä, kun botti ei osannut vastata ensimmäiseenkään kysymykseeni ja huonoimmat niitä, kun botti tuhlasi minun aikaani, m***a ei kuitenkaan vienyt asiaa maaliin asti.
Kirjoittanut Esa Lahtinen