01/09/2025
Aikoinaan kun laitoin juomisen tunniksi poikki (keväällä 2000), niin aika pian sen jälkeen tein päätöksen: vuonna 2005 minulla on uusi ammatti ja työpaikka. Erinäisten mutkien kautta päädyin järjestelmäasiantuntijakoulutukseen Kauhavan yrittäjäopistoon. Sen jälkeen suoritin tietojenkäsittelyn ammattitutkinnon vuonna 2004. Pelkkä koulutus ei mielestäni riittänyt siksi halusin näyttötutkinnon ja virallisen todistuksen ammatista. Näin tavoite täyttyi siltä osin.
Seuraava haaste oli työpaikan löytäminen. Hain ympäri Suomea, m***a tuolloin mikrotuki- ja järjestelmätukitöihin valittiin usein ylikoulutettuja, eli insinöörejä. Vuosi 2005 tuli vastaan, ja kuten minulle on ollut aina tyypillistä, jos jotain päätän, niin sen toteutan vaikka läpi harmaan kiven. Lopullinen tavoitteeni oli oma yritys, m***a tarkoitus oli ensin saada lisää käytännön kokemusta.
Kesä kääntyi syksyyn, ja lopulta päädyin siihen ratkaisuun, että koska tavoitteet asetetaan vain siksi, että ne saavutetaan niin 1.9.2005 perustin oman yrityksen. Tein sen viisi vuotta aikaisemmin tekemäni päätöksen mukaisesti. Nyt oli sitten se työpaikka! :)
Polku ei ole ollut helppo. Burnout, masennus, infarktit, psoriasis, uniapnea ja muut terveysongelmat ovat olleet kovia vastustajia. M***a kaikesta huolimatta tänään, 1.9.2025, yritykseni täyttää 20 vuotta.
En ole koskaan juhlinut avajaisia, en yhden vuoden, viiden vuoden tai kymmenen vuoden merkkipaaluja. Olen aina sanonut, että kaikki juhlat säästetään yhteen ainoaan kertaan. Siihen yrityksen lopettamis päivään. Ja todennäköisesti se päivä on sama kuin minun viimeinen päiväni ja saappaat on vielä toivottavasti jalassa. Joku muu ne sitten kaiketi riisuu.
Nyt kuitenkin pysähdyn hetkeksi ja totean. Tänään tuli täyteen kaksi vuosikymmentä. Matka jatkuu, ja kuten olen monesti sanonut:
"Jatketaan – saamme kenties elää..." ❤️
T. Rauno