24/09/2025
Here's this week's thought for food something for you to consider
كتير من الناس بتسال ايه لازمة الكوتشنج انا مش محتاج علاج نفسي ولا انا مريض ولا حاجة انا راضي بنفسي كده وخلاص وفجأة يتعرض لظروف صعبة ويلاقي نفسه مش عارفة يتعامل معاها ويبدأ يتعسر نفسيا وقد يصل للاكتئاب من غير ما ياخد باله وساعتها يضطر يروح لدكتور نفسي واخصائي نفسي وبعد ما يتحسن يبطل المشكلة هنا انه لو مر بظرف صعب تانى يلاقي نفسه رجع لنفس المكان ويبقي مش فاهم ليه طب ايه الحل حفضل كده طول عمري كل ما امر بظروف الف علي الدكاترة وادوية واخصائيين انا عايز حاجة من الاخر. أولا مفيش حاجة اسمها حاجة من الاخر في النفسية هو احنا اللي في أيدينا كل حاجة هي بس أحيانا بتبقي تايهة عننا المفاتيح بس الموضوع ببساطة عامل زي لما حد يتكسر ايده او رجله ساعتها بيبقي لازم يروح لدكتور عضم ويتابع لحد ما عضمه ييخف بس بعد كده الموضوع مبيبقاش انتهي ساعتها الدكتور بيقولوا لازم تتابع مع اخصائي علاج طبيعي عشان ترجع عضلاتك لقوتها السابقة وبعد ما بنخلص رحلة العلاج الطبيعي غالبا بينصحنا الاخصائي نروح جيم ونتابع مع مدرب عشان نقوي العضلات ونمنع حدوث أي حاجة مشابه في المستقبل. النفسية زي كده بالظبط لو مريت بظروف عملك مشكلة نفسية حتصبح عرضة لان ده يتكرر تانى وتالت وافضل طريقة تقدر تحمي نفسك من التكرار ده هو انك تتابع مع اخصائي او كوتش يساعدك علي انك يبقي عندك مرونة نفسية وقدرة علي التعامل مع كل الضغوط بشكل صحي وسليم. وزي ما في ناس بتروح الجيم من غير ما يكون في سبب بس مجرد تحسين لصحتهم وعشان يعيشوا حياة اريح وبدون أي الام مع تقدم العمر شرحه بالنسبة للكوتش انت تقدر تروح تتابع مع كوتش لمجرد انك تضمن انك تحافظ علي مرونتك النفسية وتقويها زيها زي عضلاتك كده بالظبط وزي ما في ناس كتير عشوا حياتهم كلها من غير ما يحتاجوا جيم وممروش باي اوجاع او مشاكل في ناس عاشت عمرها مش محتاجة كوتش ولا أي دعم نفسي لكن ده ميمنعش انه الجيم اختيار سليم وصحي وميمنعش انه الدعم النفسي برضه خيار سليم وصحي ومش محتاج تستني المشكلة عشان تدور علي الدعم والأدوات للتعامل مع التحديات والضغوطات
let me know what you think and if you agree in the comments
Send a message to learn more