Mari Lepistö / Internesia

Mari Lepistö / Internesia Autan pienyrittäjiä rakentamaan brändiä tukevat, hakukoneita palvelevat ja asiakkaita puhuttelevat verkkosivut.

Jäin yhtenä päivänä pohtimaan, mitä yrittäjyys on oikeasti opettanut minulle muun kuin sinnikkyyden.Vuosien aikana mukaa...
10/06/2026

Jäin yhtenä päivänä pohtimaan, mitä yrittäjyys on oikeasti opettanut minulle muun kuin sinnikkyyden.

Vuosien aikana mukaan on tarttunut paljon muutakin.

Omien rajojen asettamista ja niistä kiinni pitämistä. 🔥

Sitä, että asiakkaan antama huono palaute ei aina tarkoita, että olisit tehnyt työsi huonosti tai jotain väärin. Jotkut ihmiset vain purkavat omaa pahaa oloaan muihin. Sen ymmärtäminen on ollut välillä vaikeaa.

Oman osaamisen, työn ja erityisesti ajan arvostamista. Ennen ajattelin helposti, että hyvä yrittäjä jaksaa aina. En ajattele enää. ❤️

Sitä, että aina ei tarvitse jaksaa. Jos on huono päivä eikä mikään tunnu sujuvan, voi pitää vapaapäivän. Työt ehtii tehdä huomennakin.

Sen, että kaikki eivät valitettavasti ole rehellisiä tai halua aidosti sinun tai asiakkaiden parasta. Joidenkin päämääränä on vain oma etu.

Ja ehkä tärkeimpänä sen, että kannattaa löytää ympärilleen oman tyylisiä ihmisiä, eikä yrittää väkisin sopeutua muottiin, johon ei oikeasti sovi. 🤗

Asia, jota moni ei tule ajatelleeksi teettäessään yritykselleen verkkosivuja. 👇Verkkosivuja voidaan toteuttaa monella er...
19/05/2026

Asia, jota moni ei tule ajatelleeksi teettäessään yritykselleen verkkosivuja. 👇

Verkkosivuja voidaan toteuttaa monella eri tavalla ja monella eri alustalla.

Usein alustan valintaa ei kuitenkaan mietitä siltä kannalta, mitä tapahtuu silloin, jos haluatkin myöhemmin vaihtaa palveluntarjoajaa.

Voitko siirtää sivusi vapaasti vai oletko käytännössä "naimisissa" sivujen tekijän kanssa?

Sain yhteydenoton asiakkaalta, joka oli kustannussyistä halunnut vaihtaa sivujensa palveluntarjoajan toisaalle, m***a sivuja ei ollutkaan mahdollista siirtää.

Syynä oli sivujen tekijän käyttämä oma alusta, jota ei voinut siirtää ulkopuoliselle toimijalle.

Tämä on yksi syy, miksi itse suosin WordPressiä. Sen voi siirtää helposti webhotellista toiseen ilman, että sivuja täytyy rakentaa kokonaan uudelleen.

Näin ei tule vastaan tilannetta, jossa palveluntarjoajan vaihtaminen tarkoittaa käytännössä myös uusien verkkosivujen tekemistä, niin kuin tässä asiakkaani tapauksessa kävi.

11/05/2026

Miksi kilpailijalta verkkosivujen ulkoasun tai sisältöjen kopiointi ei ole hyvä juttu?

👉 Et erotu
Näytät ja kuulostat samalta kuin muut, eikä asiakkaalla ole syytä valita sinua.

👉 Viesti ei osu oikeaan kohderyhmään
Kilpailijan tekstit on tehty heidän asiakkailleen, ei sinun.

👉 Myyt helposti väärää asiaa
Kopioit samalla myös toisen yrityksen painotukset, jotka eivät välttämättä sovi sinulle.

👉 Hakukonenäkyvyys kärsii
Samankaltainen tai kopioitu sisältö ei nosta sinua esiin.

👉 Luottamus jää ohueksi
Teksti ei tunnu aidolta, ja se näkyy yllättävän nopeasti.

Jos haluat sivut, jotka oikeasti toimivat, niiden pitää näyttää ja kuulostaa sinulta, ei kilpailijalta. ☺️

Kaikki nämä viestit olen saanut ilman maksettua mainontaa.Se ei tarkoita, etteikö mainonta kannattaisi. M***a se ei yksi...
17/04/2026

Kaikki nämä viestit olen saanut ilman maksettua mainontaa.

Se ei tarkoita, etteikö mainonta kannattaisi. M***a se ei yksin riitä.

Markkinointi on kaikkea sitä, miten pidät yrityksesi esillä ja kiinnostavana.

Mainonta on yksi osa sitä.

Kumpaa sinä teet tällä hetkellä enemmän?

07/04/2026

Viestin kirkkaus kadoksissa? 💎

Huomaan tätä erityisesti hankkeiden, yhteisöjen ja uusien innovaatioiden sivuilla.

Sisältöä tehdessä unohtuu helposti yksi asia:
lukija ei tiedä aiheesta välttämättä yhtään mitään.

Silloin jää epäselväksi:

👉 mitä oikeasti tehdään,
👉 kenelle se on tarkoitettu
👉 ja mitä käytännössä tarjotaan.

Sivuilta löytyy kyllä hienoja otsikoita, m***a ne eivät silti kerro ydintä.

Ja jos sitä joutuu arvailemaan, moni poistuu sivulta.

Sain tästä itsekin hyvän muistutuksen, kun sparrailimme yrityspalvelusetelin esitteitäni.

Olin kirjoittanut otsikoita tyyliin:
”Selkeyttä näkyvyyteen”
”Selkeämpi tapa toimia”

… eli käytännössä en kertonut mitään. 😄

Meni otsikot uusiksi. 😉

02/04/2026

Minne se oma nimi jäi?

Olen törmännyt useamman kerran yritysten verkkosivuihin, joilta yrittäjän nimeä ei löydy lainkaan.

Ei yhteystiedoista. 🤷🏻‍♀️
Ei esittelystä. 🤔
Ei oikeastaan mistään. 👀

Erityisesti yksinyrittäjällä oma nimi on iso osa brändiä.

Koska koko tekeminen kulminoituu sinuun.

Silti monilla sivuilla yrittäjä jää taustalle
ja tilalle tulee vähän kasvoton yritysnimi.

Kaikilla tämä ei ole edes tietoinen valinta.
Se ei vain ehkä ole tullut mieleen.

Toisaalta moni ajattelee, että tässä ollaan yritys, ei yksilö. Ja joskus taustalla on myös se, ettei halua olla itse esillä.

Syitä on monia.

M***a asiakkaan näkökulmasta sillä on yllättävän iso merkitys.

Ihmiset haluavat tietää, kenen kanssa ovat tekemisissä. Kuka sinä olet, mitä teet ja miten toimit. ❤️

Jos tämä jäi mietityttämään, voin kurkata sivujesi tilanteen puolestasi (linkki biossa).

Osoite

Lahti

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Mari Lepistö / Internesia :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Mari Lepistö / Internesia :lle:

Jaa