وصال

وصال للمجتمع الراقي CATCH ME IF YOU CAN !!

كل الجروح ليها دوا يا طير يا حايم في الهوا..اطوي الجناح على اللى الجراح واضحك ويلا نطير سوىأنا مش حبيع الصدق بالأكاذيبول...
07/07/2023

كل الجروح ليها دوا يا طير يا حايم في الهوا..

اطوي الجناح على اللى الجراح واضحك ويلا نطير سوى

أنا مش حبيع الصدق بالأكاذيب

ولا أقولش للحمل الوديع يا ديب

ولا أقولش للديب يا أعز حبيب

الصدق مهما عز فى الازمه مش ههتز

ساعات يكون كتم الأنين أصدق

وأنا مهما أقع راح أقوم

ودي .. مسألة مبدأ
عبد الرحمن الأبنودي

يا مركب العمر هوه العمر كام؟ واحديا عيشته كله يا ضيَّعته وعليك واحدما تقولش أصلك وفصلك كلنا واحدمن أصل واحد ورب الكون إل...
07/07/2023

يا مركب العمر هوه العمر كام؟ واحد
يا عيشته كله يا ضيَّعته وعليك واحد
ما تقولش أصلك وفصلك كلنا واحد
من أصل واحد ورب الكون إله واحد

العم سيد حجاب

الود بالود والصدق بالصدق وقلوبنا عزيزة لا تسير في طريق الذل........ من استغني فنحن عنه اغني،. ومن بقى فنحن له أبقى،. ومن...
31/01/2023

الود بالود والصدق بالصدق
وقلوبنا عزيزة لا تسير في طريق الذل........
من استغني فنحن عنه اغني،.
ومن بقى فنحن له أبقى،.
ومن كان لنا سكنآ كنا له وطنآ"
نحن لا نطرق الأبواب التي اغلقت في وجوهنا،.
ولا نطلب ممن إستدار أن يلتفت لناا .
نحن بسطاء نؤمن بالعفوية والنقاء،
ولكننا أعزاء في نفوسنا..
مدركين لمكانتنا..
ومن إستدار فلا عودة له ولا سلاماً .
نحن لا نفرض وجودنا على أحد،.
لا ننقص بغياب أحد،.
ولا نزيد بوجود أحد ننسي من نسي ،
ونسعد بمن بقى ...
من صب لي من دلته ربع فنجان صببت له ..
من خآفق الروح دله
ومن ساق لي بالطيب قول وأفعال
أسوق له الروح والعمر كله .....
🖤🥀💫

لكاتبها🖊️

ارتبطوا بالناس الشيك بس..قصدك لابسين شيك يعني..لا تعالوا اقولكم بقي يعني ايه ناس شيك الشياكة  يعني الحاجة الحلوة ناس شيك...
09/01/2023

ارتبطوا بالناس الشيك بس..
قصدك لابسين شيك يعني..
لا تعالوا اقولكم بقي يعني ايه ناس شيك
الشياكة يعني الحاجة الحلوة
ناس شيك في كلامها ..ناس شيك في زعلها..
شيك في حتي خصامها.شيك في تعلقها بيك .
شيك في مغادرتها ليك..
ناس عارفة أن الزعل حاجة والواجب حاجة تانية ..
مينفعش يبقي الاثنين واحد..ناس شيك
في حبها .. في اهتمامها ..في تقديرها..
اختاروا الناس اللي تعرف امتي تتكلم وأمتي تسمعك ..
اختاروا الناس اللي تعاتبك بنظره وتسامحك بابتسامة ..
وتطلع من كل زعل من غير خدش حتي بسيط..
اختاروا الناس اللي بتحبكم في جميع أحوالكم ..
وجميع ظروفكم ..
وتحب صوتكم الرخيم وتضحك علي صوتكم العالي
مع انفعالكم وتعرف تطبطب علي قلوبكم
وتقولكم خلوا بالكم علي نفسكم ..
هما دول الناس الشيك ..

اختاروا الناس الشيك ..

- الدنيا لسه بخير يا عبده وفيها ناس كويسين كتير = أنت كداب - أنا كداب يا عبده ؟!= أيوة كداب ، الدنيا مافيهاش خير ولا فيه...
09/01/2023

- الدنيا لسه بخير يا عبده وفيها ناس كويسين كتير
= أنت كداب
- أنا كداب يا عبده ؟!
= أيوة كداب ، الدنيا مافيهاش خير ولا فيها حد كويس ،
مين طلع في حياتي أنا كويس؟..
كلهم طلعوا وحشين .. وولادي أنا أول الوحشين
- ومين السبب؟.. ماسألتش نفسك مرة واحدة يا عبده
ليه ولادك طلعوا وحشين؟.. ليه مقصرين في حقك ؟
= أنا مش محتاج حاجة من حد يا ف*ج
- ياسيدي ربنا ما يحوجك لحد ، ثم أنت زعلان ليه؟..
ماهو أنت السبب في كل اللي حصلهم ،
أنت اللي دلعتهم يا عبد الحميد ، أنت اللي خلتهم
مايقدروش يتحركوا خطوة إلا برأيك وبمشورتك ..
أنت اللي عودتهم يعتمدوا عليك
فلما حاولوا يعتمدوا على نفسهم ضاعوا
= أنا؟!!.. أنا اللي طلعتهم بالأخلاق دي يا ف*ج ؟
- أيوة أنت يا عبده ، أنت اللي عزلتهم عن الناس
عشان يفضوا لمذاكرتهم لحد ما طلعوا
مايعرفوش في الواجب ولا المجاملة ،
حشرت نفسك في كل ثانية في حياتهم ،
عملت كل حاجة بدالهم ، ماخلتهمش يشيلوا المسؤولية
وعايزهم يبقوا رجالة أزاي بس !!
= أنت شمتان فيا يا ف*ج ؟
- أنت صعبان عليا يا عبد الحميد ،
فضلت تديهم وتديهم وتديهم وهما ياخدوا
لحد ما طلعوا مايعرفوش يدوا ،
مايعرفوش إن الدنيا أخد وعطا ، سلف ودين ،
ماتزعلش مني يا عبد الحميد
النهاردة أنت بتحصد اللي زرعته فيهم
= كفاية يا ف*ج

"أبنائي الأعزاء شكرًا - ١٩٧٩"

‏في واحد جارنا مراته ماتت وسبتله ٣ صبيان أكبرهم كريم في ٣ ابتدائي بعد موتها بفتره سمعنا انه داخل على مشروع جواز وفعلا ات...
14/05/2022

‏في واحد جارنا مراته ماتت وسبتله ٣ صبيان
أكبرهم كريم في ٣ ابتدائي بعد موتها بفتره سمعنا
انه داخل على مشروع جواز وفعلا اتجوز
واحدة مطلقة متجوزة مرتين قبل كده واطلقت
لان كل دكتور راحت له أكد إنها مستحيل تخلف
قال دي أنسب واحدة عشان عيالي وخصوصًا انه بيسافر
مش برا مصر بس بعيد عنهم بيجي ‏أجازة كل ٢٠ يوم
وهي صغيرة في السن أوي وجميلة أوي وشيك جدااا
وكلنا قلنا واحدة زي دي وبالجمال والشياكة دي ازاي هتربي
٣ اطفال مع مرور الوقت لقينا الاولاد حالهم بيتغير ١٨٠ درجة للأحسن بقوا نضاف جدا واسلوبهم في الكلام حلو اوي اوي عمرنا ما سمعناها بتزعق لحد فيهم أو بتشخط في حد ..

‏ اشتركت لهم في نادي والولد الكبير بتخليه يتعلم لعب الكارتيه وجبتله مدرسين خصوصين في البيت وال٢ الصغيرين ودتهم حضانة والله كريم مش بينزل غير وقميصه مكوي يعني الحلو كله بتعمله معاهم جت مره تعبت اوووي وعشان جوزها في شغله كلمت اخوها وراحو لدكتور قالها انتي حامل. نعم!! حامل ازاي..!؟
قالها ‏بقولك حامل مصدقتش راحت لدكتور و٢ و٣ قالو نفس الكلام وبعد شهر واتنين من الحمل الدكتور قالها انتي حامل في توأم، الله على فرحتها مش هعرف اوصفها وقضت فترة حملها وطبعا كانت حامل في بنت و ولد قبل ولادتها بشوية ابن جوزها الكبير قالها يا ماما عايز اطلب منك طلب وخايف قالتله متخفش يا حبيبي.
‏اطلب قالها اختي اللي جاية نفسي اسميها على اسم ماما بدون تفكير او تردد قالتله من عنيا يا كريم وجت معاد ولادتها جوزها قالها هودي العيال عند عمتهم لحد ما تولدي وتقعدي عند اهلك وتيجي رفضت بشده وقالتله عيالي ال ٣ هيجو معايا بيت أهلي وفعلا اخدتهم معاها قعدت اسبوعين ولما جت وهي نازلة ‏من العربيه لقناها جايبة أغلى شنط للأولاد للمدرسة والحضانة و أغلى جزم وكوتشيات واكياس مليانة كراريس وكشاكيل وأقلام وأنضف وأغلى لبس والله شوفته بعنيا وفعلا سمت البنت على اسم أم الأولاد.
امبارح بقا سمعنا صريخ وعياط طلعنا نشوف في ايه لقينا كريم عمه بيضربه ضرب موت وده عشان مش بيسمع كلام ‏مرات عمه ودي مش اول مره يضرب الواد ويبهدله لقينا مرات أبوه نزله تجري وشدت الواد من دراع عمه وقالتله: لولا انك عمه وراجل كبير أنا كنت مسحت بيك الأرض ولو مديت ايدك عليه تاني هقطعهالك.
قالها ده مش ابنك قالتله ده ابني غصب عنك
وغصب عن الدنيا كلها أنا عندي ٥ عيال
تلاتة بالله العظيم اللي هيقرب من حد فيهم هاكله بسناني وعلى الله ترمش لحد منهم بطرف عينك
انا اللي هقفلك ومش هعمل حساب لحد وعلى فكرة
انا اللي قايله لكريم ميسمعش كلام اي حد
أنا ابني مش خدام عند حد. وقعدت مسكت كريم وقالتله بشخطة متعيطش وبقولك قدام الكل متسمعش كلام حد مهما كان انت فاهم ولو اتكررت تاني وحد ‏مد ايده عليك
يا كريم أنا مش هرحمه.
وبعد الواد ما كان ميت من العياط مسكتش غير لما اخدته
في حضنها ومطلعتش الشقه غير لما راحت بيه علي السوبر ماركت جابتله كيس مليان حاجات حلوه...
تفتكرو دي يتقال عليها مرات أب..💙

‎راقت لي 📚

"كُل الملاجئ دون اللهِ كاذبةٌ ‏باللهِ لا بالناس تُقضَى الحوائجُ."الأمورُ المتروكةُ لله مَضمونة؛ فسلم أمورَك لله، سلم أمو...
17/12/2021

"كُل الملاجئ دون اللهِ كاذبةٌ
‏باللهِ لا بالناس تُقضَى الحوائجُ."
الأمورُ المتروكةُ لله مَضمونة؛
فسلم أمورَك لله، سلم أمورَك لربِ الخير☘️،
وتأكد أنه في كلِ مرةٍ سيُقدر لك الخَير،
ويحيطُك بألطافِه..
الشيخ الشعراوي مرة قال:
"حينما يتولّى الله أمرك فهو يُسهل لك كُل صعب،
ويُسير أمورك كما تحب، ويُحقق لك ما كنت تظنه مُستحيلًا"
لذلك ردد دائمًا:
"اللَّهُم اِحتويني برحمتك وتولَّني بقُدرتك فأنت يا رب خير المُنصفين".
💚🤲🏻

مالي وللنجم يرعاني وأرعاهُ                      أمسى كلانا يعافُ الغمضَ جفناهُلي فيكَ يا ليلُ آهاتٌ أردِّدُها           ...
01/12/2021

مالي وللنجم يرعاني وأرعاهُ أمسى كلانا يعافُ الغمضَ جفناهُ

لي فيكَ يا ليلُ آهاتٌ أردِّدُها أوَّاهُ لو أجْدت المحزونَ أواه

لا تحسبَنِّي محباً يشتكي وَصباً أهْونْ بما في سبيل الحب ألقاه

إنى تذكرتُ والذكرى مُؤَرِّقةٌ مجداً تليداً بأيدينا أضعناه

ويحَ العروبة كان الكونُ مسرحها فأصبَحت تتوارى في زواياه

أنَّى اتجهت إلى الإسلام في بلد تجدْهُ كالطير مقصوصاً جناحاه

كم صرفَتْنَا يدٌ كنّا نصرِّفها وبات يملكنا شعبٌ ملكناه

كم بالعراق وكم بالـهند ذو شجنٍ شكا فردَّدَت الـأهرامُ شكواه

بني العمومةِ إن القُرحَ مسّكموا ومسَّنا نحن في الآلام أشباه

يا أهل يثرب أدمت مُقْلَتَيَّ يدٌ بدريةٌ تسأل المصريَّ جدواه

الدينُ والضادُ من مغناكم انبعثا فطبَّقا الشرقَ أقصاه وأدناه

لسنا نمدّ لكم أيماننا صلةً لكنما هو دَيْن ما قضيناه

هل كان دِيْن ابنِ عدنانٍ سوى فلق شقّ الوجود وليلُ الجهل يغشاه

هي الحنيفةُ عينُ اللـه تكلؤها فكلما حاولوا تشويهها شاهوا

هل تطلبون من المختار معجزةً يكفيه شعبٌ من الـأجداث أحياه

سنُّوا المساواة لا عُرْبٌ ولا عجَمٌ ما لامرىء شرفٌ إلا بتقواه

يا من رأى عُمراً تكسوه بردتُه والزيتُ أدْمٌ لـه والكوخُ مأواه

يهتز كسرى على كرسيِّه فرَقاً من بأسه وملوكُ الرومِ تخشاه

استرشد الغربُ بالماضي فأرشده ونحن كان لنا ماضٍ نسيناه

إنا مشَيْنا وَرَاءَ الغرب نقبس من ضيائه فأصابتنا شظاياه

باللـه سل خلف بحر الروم عن عرَبٍ بالـأمس كانوا هنا واليوم قد تاهوا

فإن تراءتْ لك الحمراء عن كَثَب فسائل الصرحَ أين العز والجاه

وانزلْ دمشق وسائل صخر مسجدها عمن بناه لعل الصخر ينعاه

وطُف ببغداد وابحث في مقابرها علَّ أمرأ من بني العباس تلقاه

هذى معالم خرسٌ كلُّ واحدة منهنَّ قامت خطيباً فاغراً فاه

اللـه يعلم ما قلَّبتُ سيرتَهُمْ يوماً وأخطأ دمعُ العين مجراه

أين الرشيد وقد طاف الغمام به فحين جاوز بغداداً تحداه

ماضٍ تعيش على أنقاضه أمَمٌ وتستمدُّ القوى من وحي ذكراه

ما بال شمل شعوبِ الضاد منصدعاً رباهُ أدركْ شعوب الضاد رباه

عهد الخلافة في البسفور قد درست آثارُه طيب الرحمن مثواه

لا هُمَّ قد أصبحت أهواؤنا شيعاً فامنُنْ علينا براعٍ أنت ترضاه

راعٍ يعيد إلى الإسلام سيرتَهُ يرعى بنيه وعينُ اللـه ترعاه

الشاعر محمود غنيم

أنا لا أخوض حرباً معك لتفهم أين هي مكانتي ، أنا أفارقك بالحُسنى لتفهم كم كنت أحمقاً حينما أضعتني ."
19/11/2021

أنا لا أخوض حرباً معك لتفهم أين هي مكانتي ، أنا أفارقك بالحُسنى لتفهم كم كنت أحمقاً حينما أضعتني ."

روح قلبي يا حياة ايامييا روح قلبييا حبيبي يا ملاك احلامي احلامييا روح قلبيانا كنت ايه قبل ما اشوفكانا كنت ايهوكنت عايش ي...
25/08/2021

روح قلبي يا حياة ايامي

يا روح قلبي

يا حبيبي يا ملاك احلامي احلامي

يا روح قلبي

انا كنت ايه قبل ما اشوفك

انا كنت ايه

وكنت عايش يا حبيبي ايامي ليه

ايامي ليه

طريق حياتي مشيته قبلك فى ليل طويل

لا قلب جنبي يحس بيا ولا طيف جميل

ولما شفتك اول ما شفتك

بكل شوق الدنيا لقيتني

مشدود اليك

وفي كل حب الدنيا ناديتك وجريت عليك

ناديت ناديت عالدنيا بحالها

ولكل قلب بدقته حس

يا دنيا حبي وحبي وحبي

ده العمر هو الحب وبس

ساعات أقوم الصبح قلبي حزينأطل بره الباب .. ياخدني الحنيناللي اشتريته انباع .. واللي لقيته ضاعواللي قابلته راح .. و فات ا...
22/08/2021

ساعات أقوم الصبح قلبي حزين
أطل بره الباب .. ياخدني الحنين
اللي اشتريته انباع .. واللي لقيته ضاع
واللي قابلته راح .. و فات الأنين
وأرجع وأقول
لسه الطيور بتفن .. والنحلات بتطن
والطفل ضحكه يرن
مع إن .. مش كل البشر فرحانين

حبيبي سكر مر طعم الهوي
فرق ما بينا قلبين ما عدناش سوا
حرام عليك يا عذاب .. نبقي كده أغراب
دا البعد والله جرح من غير دوا

آدي اللي كان و آدي القدر و آدي المصير
نودع الماضي .. و حلمه الكبير
نودع الأفراح .. نودع الأشباح
راح اللي راح ماعادش فاضل كتير

كلمات
مفترق الطرق
لصلاح جاهين غناء ماجدة الرومى

Address

Tui Club Magic Life Penelope Beach Imperial Zone Touristique B. P. 257, Houmt Souk 4180, Tunisia &
Cairo
11441

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when وصال posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to وصال:

Share